Sportovní výživa podle mne, aneb - co mi funguje!

22.10.2017

Široká otázka, široké spektrum, žádné spekulace - jen to, co mi zabralo.

V první řadě - každý jsme jiný. Ayurveda rozděluje těla podle druhů, dále jsou rozdíly národnostní a nakonec individuální. Individuální znamená - každý jsme si nějak tělo naučili a to nese svoje důsledky. Nakonec, i když děláme věci správně, ne a ne se pohnout. Proč? Bojujeme s důsledky a historií zlozvyků našeho metabolismu, což je do jisté míry i můj případ. 

Je tedy na místě pár veličin - aktivita, strava, půsty, doplňky a hlavní - trpělivost.

Moje nynější povídání není na téma - přibrat aktivní hmotu, ale šetrně shodit tuky.

Trochu historie u mne:

v roce 2016 jsem vážil, oscilace mezi 99 - 105 kg, podle toho jak mi zrovna chutnalo,

  • migrény min. 2x do týdne a to takové, že jsem nevstal z postele, takže zabité plné dva dny v týdnu,
  • překyselení do takové míry, že škála zabarvení lakmusového papírku byla zcela mimo vyznačenou mez,
  • hypoglykemické šoky tak drsné, že jsem se málem skácel a začal jsem po kapsách nosit cukr !!!
  • v srpnu 2016 jsem se rozhodl, že do toho jdu na plný pecky!

Takže rozhodnutí bylo, no a jak dál? Jak to uchopit?

Za prvé, vybral jsem si sporty, které mi sedí. Mám rád posilovnu, běhal jsem maratony a lezl jsem po skalách. Takže jasné.

V první řadě jsem si koupil boty a začal běhat. Můj přítel "trenér šampiónů lezců" mi napsal, že mám tělo naučit pohybu, disciplíně a v první řadě se začít cítit jako sportovec. Šel jsem drtit. Běhal jsem tak hustě a daleko, že jsem si vždy po běhání musel zdřímnout a klepal se zimnicí. Jestli jsem tehdy byl schopen 2x týdně vyběhnout, bylo to dost.

Lezení. Pytel špeku se začal drápat po skále, možná mám fotku, na kterou když jsem se podíval, bylo mi trapně. Lezec je typově vychrtlina a můj pupek obrušujíc se o skálu opravdu nebyl lezecky sexy. Důležité je ale to, že jsem se do toho vcítil a když jsem lezl, byť od čtyřek - pětek, byl jsem lezec. Konzumoval jsem videa o Sharmovi, Ondrovi a jiných Es a to pokaždé při jídle, před spaním a v mezičasech jakýchkoliv činností. Pro mne bylo důležité izolovat se, což může být v protikladu s tím, co doporučují jiní tzv. koučové. Většina doporučí - najdi si komunitu atd. Já to vidím jinak. Komunita může být a většinou je brzdou a může vytvořit nezralému začátečníkovi mentální bloky v dalším postupu, nehledě na to, že okolí soudí a reaguje (ať pozitivně či negativně) na aktuální realitu a to je brzdou. Já doporučuji vlézt do komunity už vyladěný a sebevědomý. Není špatný efekt typu "kde se vzal, tu se vzal, sedmdesátikilový lezec, kterýho předtím nikdo neviděl a hned leze osmičky, devítky" - to je dobré pro mysl. 

Nebudu popisovat potréningové stavy mých rukou po lezení. Šlachy mne bolely celé čtyři dny, mazal jsem je Ibalginem, ale šel jsem rychle nahoru. Rychle jako na steroidech. Prakticky po dvou měsících jsem lezl cca sedmičky (6b) na on sight. Začátky jsou dynamické, jako všechny začátky. Pořád jsem byl pytel, ale síla rostla. 

(říjen 2017) - držím tréninky, držím se v sociální izolaci, pouze lezu po skalách a umělkách, tedy pouze lano. Zatím jsem nezačal se speciálkama, tedy tréninkově nebouldruju, nekampusuju a nevisím. Mám pár přelezů osmiček, spíše 8- a začínám cítit výkonnostní stagnaci. Mám váhu cca 78 kg, vyzkoušel jsem různé druhy diet a systémů a dospěl jsem do bodu poznání, kde je klíč k nižší váze a to při relativně dobrém zachování natrénovaného standartu síly a vytrvalosti. Jde to pomalu, protože to fakt není pohodlné. Výkonnostně cca: 6c OS v Ospu.

(červen 2018) - začal jsem tréninkově bouldrovat. 

(září 2018) - v bouldrech jsem na úrovni V6. Pohodlně zvládám 7a. Brousím na přelez La proprieta privata 9- na Pašince, kde jsem spoluautorem této cesty, ale už jsem jí nestihl přelézt. První RP má Ondra Běhal (Běhy). Název linie jsem vybral já, inspirován lezeckým tripem do Arca stopem :-) Tato linka je mým mylníkem a skutečným cílem v pokroku. Je to linie, která je dokonce v databázích shozená na 8/8+, ale je velmi důležitý styl přelezu. Dá se prostě "ojebat" a pak jsme skutečně na této nižší hodnotě. Pokud jí však lezeme poctivě, bez výrazného (pohodového) krystalu vpravo ve výlezové části, bez zářezu (odpočinkový velký chyt nad hranou převisu mezi Klokanem a Zvonem) atd. musíme už být v devítce. Pár 8+ jsem už lezl a nacvičuju, ale Proprieta je prostě větší kotel. Chci to letos ještě stihnout a bude video na památku :-)

....